Adat..

15Oct08

Hanya entry simple je kali ni..  Tiba² aku teringat kata² kawan aku dulu.. Pernah dengar ungkapan ini x..

Biar mati anak.. Jangan mati adat..

Kawan aku pun berkata..

Kalau anak mati.. Siapa nak teruskan adat..??

Hurmm.. Ada sebarang komen..??

~ Harini aku ada test Communication.. Interview LSP 400 LSP 404.. Erk..!!

34 Responses to “Adat..”

  1. all the best..lol.. anak mati adat laa teruskan anak dia..

  2. betul tuh… kalu anak mati, org lain teruskan adat.. hahaha..

  3. hehehe aku setujo ngan kawan ko! haha :)

  4. Penah dengar dalam lagu ND Lala…

  5. owh.. aku dah lama mempertikaikan pepatah nie…

    tapi mungkin ada maksud lain..

  6. itu kan cume pepatah sahaja..xpyh pening kepala nk pk2…

  7. anak orang lain yg belum mati la akan teruskan adat… hahahah

  8. gudluck for lsp400 interview..;) i’ve been through dat..actually tak susah pun,just quite nervous but dun worry,just be urself..

    kalo x salah biar mati anak jangan mati adat tu kan maksud dia betapa pentingnya adat/budaya dipertahankan walaupun melibatkan anak/darah daging sendiri..=) so dulu2 kalau langgar adat for sure lah kena hukum esp. adat waad/taat setia dengan pemerintah..eh panjang lak komen aku ni.sori tuan tanah kalo kuar tajuk hekhek..

  9. ………. anak tu xde anak lg ke?

  10. mmg haru..
    good luck bro!

  11. anak
    adat

    adat yg baik boleh la ikut
    kadang² adat yg berlawanan dgn hukum syarak
    kita matikan saja…mcm anak tu ..hehehe

  12. ceit! aku tak setuju dgn pepatah ni. bullshit!

    aku lebih prefer, biar mati anak jgn mati pegangan agama

  13. Bukan LSP 404 k? hehehe. gud luck2.. aku dah lepas last week dah :)

  14. Oh, 1 lagi. Sebab ko orang pertama komen aku nyer post, Hot News This Week #5, aku ade letak link & gamba ko at the end of the post. Aku xtaw nak amik gamba ape, so, aku letak gamba yang kat “About Nikillas” ni. hoho. Tgh buat post baru. nnt dtg ar tgk

  15. kalau anak mati, buat anak lagi ramai2..
    betul x?
    wakakakaka

  16. ah..pepatah ni mmg patah..muahahaha…lantak le dema..x mo pk…

  17. erm.. yg mati tu anak dare ke anak teruna???
    ataupon anak dato’… kalau anak dato’ rugi laa macam ni.

    Kreuger®

  18. pergh.. banyak komen nak kena balas ni..

    d2z : the best i will got.. thnx.. adat teruskan anak..?? macam mana tu incik d2z..??

    smaelz : org lain pun perlukan adat gak.. org lain pun ada anak gak.. anak diorang camne plak..??

    KNizam : haha.. setuju.. setuju.. aku pada mulanya.. terkedu bila mendengat kata² dia tu..

    Fishball : lagu ND lala mmg banyak citer pasal perangai org kite.. hehe..

    menteil : kenape kau mempertikaikannya..?? ada history kah..??

    hysham : haha.. mmg la pepatah sahaja.. tapi kena la pikir juga kan.. hehehe.. fenins laa.. fenins..

    shaxx : org lain yg belum mati pasti akan ada anak.. bagaimana ngan anak mereka ye..??

    chopstick : Haha.. interview tadi kejap je.. x lama mana pun.. x sampai 5 minit pun.. seb baik lecturer tu sporting.. me laiky.. waaah.. engko.. buat penerangan bukan main lagi pasal pepatah tu ye.. semangat².. itu yang penting..

    R4Z0r : mandul kot.. hahahaa…

  19. akakpokpek : haru biru dibuatnya kan.. haha.. mekaseh.. mekaseh..

    Kujie : haaa… betul².. kekadang ada gak adat yang bercanggah dengan hukum syarak.. baik kita hentikan aje adat tu ye.. er.. kak jie maksudkan matikan anak tu ke..??

    aeropama : wahaha.. ungkapan yang jujur keluar dari saudara syam.. betul jugak kan.. biar mati anak.. jgn mati pegangan agama.. penting tuu..

    bluecrystaldude : mak aih.. panjang nick ko.. aku tersalah kod ke..?? huahaha.. masalah seh.. kang tersalah amik exam plak nanti kang.. btw.. kan nanti aku jadi 1st komentar memanjang.. bosan pulak blog ko.. asyik ada muka aku je.. hahahaha..

    ezo : haha.. kalau semua anak x nak teruskan adat camne pulak ye..?? hurmm..

    aimZz : patah tumbuh.. hilang berganti.. hehe..

    kreuger : haaaaaa.. erk..?? anak dara..?? anak teruna..?? anak dato’..?? uih.. bro.. minat ngan anak dato’ ke..?? aku cari anak tan sri la kalo gini.. hahaha..

  20. 20 mir0

    ngahahhaha…ape2 aje la amad ni.. nway gu luck la u smua2 nye.. final nk dkat da ni

  21. klu yg tumbuh berganti tu sama ngan yg hilang x pa..tp klu lebey truk..baik x yah..x dak guna..adei

  22. anak2 yg x mati kerana melanggar adat.. =)

  23. kalu aku biar mati anak kucing aku dari mati anak aku..so,pe kaitannye????

  24. adat mati la kalu xder anak, tu pasal org dulu2 suka buat anak back up yg ramai.. kalu sorang mati.. ada lg sorang ganti.. hahahaha..

  25. oo.. lupa plak.. aku ada update gambar akt post More of Me Second Season tuh.. kalu rasa2 nak kutuk sila la..

  26. mir0 : eh.. tetibe je kan.. hahaha.. all the best to u tooo~~~

    aimZz : haaa… tapi kalau dapat yang elok.. probability tu masih ada kan..?? baik 1/2 buruk 1/2.. wah.. tetibe ajar math plak kat sini..

    MohdIsmail : tapi kenape mereka x mati..?? adakah sebab mereka tiada hati..?? hurmm..

    encik lan : hah.. baik aku matikan anak kunci aku.. eh.. macam mana nak matikan anak kunci..??

    smaelz : itu la masalahnya.. sekarang ni.. satu keluarga kekadang ada seorang je anak.. org dulu2 mmg ada ramai anak.. kiranya kalau x da sorang.. ada lagi bekap.. betul x..??

  27. Aku setuju dan x setuju, kalu anak betul jahat dan perlu mati aku setuju..hehe, ti dia plak bwk adat lain..ekekek, tapikan knape plak nak matikan anak kerana mempertahankan adat? bukan agama paling utama..jeng3

  28. Opsss… biar Abg Bear betulkan…. ayat2 tu disebabkan oleh kejadian anak yg melanggar adat sehingga memalukan keluarga. Dulu kalau anak bermukah berdua2an dah kira melanggar adata sangat dan menconteng arang ke muka keluarga tapi sekrang siap dah mengandung lagi.

    Jadi ini hanya contoh sahaja… jadi daripada anak ini memalukan keluarga dan melanggar adat masyarakat, biarlah dia mati direjam dengan batu atau disula atau disebat 100 kali.

    Jangan ada yg berani bercakap kalau anak mati siapa yg menyambung adat. Kalau anak macam ni lah jangan harap akan menjunjung adat. Mati pun tak per…

    Akan lahir anak lain yg bakal menyambung adat. Pada zaman dahulu beranak biasanya akan lebih dari satu, jadi kalau satu dua yg melanggar adat dan harus mati, anak yg lain yg sanggup menjunjung adat akan menyambung.

    Jadi harap jangan ada yg kurang ajar sangat menyangkal, kalau anak mati siapa akan menyambung adat. Kita sendiri semput nafas melihatkan anak-anak kita sekarang yg sangat2 melanggar adat masyarakat. Perempuan lelaki hamba nafsu sex… adakah anak ini yg diharap jadi penyambung adat?????

  29. haha.. kena tukar dah pepatah ni..

  30. dia tujukan kepada anak sendiri…kalau anak dia mati..anak orang lain leh teruskan adat..hehe

  31. …sila la mengkaji maksud tersirat disebaliknya~ haha

  32. alamak… mana komen I.. taip panjang2 tetiba hilang… ker tak approve??

  33. ezad : haaa.. kita mesti dahulu kan agama dulu.. baru betul… x gitu..

    mohdhafifi : kalau nak tukar.. silakan.. hehehe..

    Life4HIre : Hahahaa.. kalau semua anak org lain cam anak dia..??? Camne pulak ye..??

    Adila : jadikan tersirat itu sesuatu yang tesurat.. wah.. ayat..

  34. beruangmadu : wah.. sori abg bear.. lupa nak de-spam abg bear nye komen.. btw.. abg bear nye komen mmg mantap la.. saya pun terpegun giler baca.. betul juga cakap abg bear tu.. sekarang ni anak² muda bukan reti pun nk menjaga adat.. diri sendiri x terjaga.. ni kan pulak… pepaham je la kan..


Leave a Reply

