Edisi Bersama Atuk Kebayan Siri 3

07Sep08

Salam semua.. Berjumpa lagi kita dalam ruangan edisi bersama atuk kebayan.. Sudah sebulan lamanya kita x berjuma kan.. Rasa rindu pulak atuk ngan cucu² atuk semua ni.. Skarang dah masuk hari ke 7 kita berpuasa.. Setakat ni korang puasa penuh ke x..?? Atte bagi yang perempuan yang xleh nak puasa itu.. Ingat² la kat orang puasa ni ye.. Jgn la pulak masak megi sampai satu kampung dapat menghidu keharuman megi itu pulak ye.. Uhuk.. Uhuk.. Ade yang terasa ke..?? Uhuk.. Uhuk..

Skarang musim hujan.. Sejuk pulak rasanya.. Atuk ni pantang ngan sejuk² ni.. Sakit urat sana-sini.. Mula la nak cari minyak ubat panas.. Almaklum la org tua.. Bukannya muda macam cucu² atuk semua ni.. Cergas dan cerdas semuanya.. Bebel banyak pulak atuk ni ye.. Sekarang atuk nak bagi petua untuk menjaga kecantikan badan.. Budak² sekarang panggil ape dah.. Brooming..?? Zooming..?? Oh ye.. Grooming.. Atuk ni bukan reti sangat nak cakap omputih ni.. Uhuk.. Uhuk…

Petua Menjaga Rambut

Rambut adalah mahkota bagi wanita.. Bagi sesiapa yang ada rambut tu boleh la ikut petua atuk ni.. Kalau botak tu.. Atuk x tahu nak cakap ape.. Dok diam sudah.. Memulanya nak jaga rambut dari kelumumur.. Nak hilangkan kelumumur dari kulit kepala senang je.. Cari buah limau nipis atau limau purut.. Selepas tu lumurkan ke kulit kepala.. Mestila belah dulu limau tu.. Jgn x belan pulak ye.. Uhuk.. Uhuk…

Lepas tu.. Petua nak menyihatkan rambut.. Cari daun lidah buaya.. Org² zaman sekarang panggil Aleovera.. Amik lendir aleovera tu.. Sapu kat rambut.. Aleovera ni bagus untuk kulit kepala.. Alang² sapu kat kepala tu.. Boleh juga dipakai pada muka.. Dapat menegangkan kulit muka dan menjauhkan dari 7 agen penuaan.. Waduh² atuk ni.. Macam iklan Loreal Paris pulak.. Kerana dirimu begitu berharga.. Uhuk.. Uhuk…

Petua Menjaga Mata

Untuk menjaga mata supaya sihat sentiasa.. Sesiapa penggemar teh boleh ikut petua ni.. Sekarang banyak produk teh yang menggunakan uncang kan.. Lepas guna uncang tu jangan pula dibuang.. Amik dan letakkan di bahagian mata.. Seperti yang kamu semua biasa buat menggunakan tomato dan timun tu.. Tapi sekarang menggunakan uncang teh.. Jangan pula kamu guna uncang yang dah berkurun lamanya sampai ada bau yang sungguh ‘harum’ keluar dari uncang itu.. Menda lain pulak jadinya nanti.. Atuk x bertanggungjawab..

Petua Menjaga Kuku

Apabila cucu² atuk semua nak memotong kuku.. Seelok eloknya lakukan selepas sahaja kamu semua mandi.. Sebab kuku² kamu akan menjadi lembut dan mudah untuk dipotong.. Kalau jenis yang susah nak mandi, boleh rendamkan kuku² itu ke dalam air dahulu sebelum dipotong.. Nanti kuku² kamu semua akan mudah dipotong dan bersinar bak pelangi petang..

Itu sahaja dari atuk buat masa ini.. Atuk xleh kerap kali muncul kat blog incik sallikin ni.. Dia bagi kat atuk sebulan sekali aje.. Kedek jugak cucu atuk sorang ni.. Sehingga berjumpa lagi.. Selamat Mencuba dan Selamat Berpuasa.. Uhuk.. Uhuk…

Salam sayang dari Atuk Kebayan…

Advertisements


27 Responses to “Edisi Bersama Atuk Kebayan Siri 3”

  1. hehei…..perli nampak…aku pose la!!!!!!!!!!!!!!

    atuk2 camne nak menjaga kecantikan lubang idung???

    hahahaha!!!!!!!!

  2. ecah : Wah..!!! Atuk Kebayan baru je post entry ni.. Laju seh ko komen.. X sempat dia nak balik rumah dia.. Dia kata korek lubang hidung pakai berus jamban.. Huhuhu.. Bulan² posa ni elok sangat la amalkan.. Petua tu dia kata khas untuk ko ecah.. Org lain xleh guna.. x menjadi..

  3. kejam gile atuk kebayan…mane muat berus jamban tu ngan lubang idung aku…lenkali cakap je trus kapal korek ke…lagi mantap…ces3

  4. ecah : alaa… atuk dah balik dah.. sian dia.. ujan² sanggup datang nak post entry untuk korang.. dia ada pesan tadi kot² ko jawab gini.. dia kata kapal korek tu untuk ko amalkan masa raya nanti.. sebab bulan² posa xleh nak korek idung kan.. guna berus jamban cukup la.. time lepas posa leh korek puas la guna kapal korek.. huhuhu..

  5. Hoho.. apakah untuk mata tu letak uncang yg masih panas, or suam or kalu dah sejuk.. ? Panas la mata.. huuuuuuu…

  6. sally apa benda ni……

  7. smaelz : adeih.. jgn le letak yang panas.. kang buto mato kang.. sapo yang susah nanti lei… Letak la yang dah sejuk sket.. Sebab teh ni sejuk.. Kita nak sejukkan mata sebonarnyo eh..

    YAN^S : Ape benda ape ko neh..?? Aku idok paham..

  8. tengs cz singgah my blog

    kalo gune uncang teh tu
    dpt x ilang kesan lebam kat mate akibat x ckp tido??
    HAHAHAHAHA

  9. amboi….taper2…

    sally roti di atas meja…keh3

  10. enchek camera : uih.. biasa la.. singgah menyinggah amalan mulia.. Rasanya akan hilang lebam kat mata guna uncang tu.. dia macam pengganti bagi timun ngan tomato la..

    ecah : hahahaa… keh keh keh.. apedia cik ecah priuk belanga.. hohoho..

  11. aku selalu potong kuku lepas mandi. mmg senang…

    lagi satu… amalan minum teh sangat baik untuk menurunkan risiko kena kanser. tu sebab aku selalu minum teh. lgpun aku adalah seorg perokok :(

  12. aduss… komen aku kena spam ke?

  13. atuk..nak tanya sikit..

    petua menjaga bulu tiak xdak ka?
    hehehe..

  14. aku lagi tidak paham kena kau post benda ni

  15. aeropama : haha.. kenape ko di spam aku pun x tahu.. mungkin nama kau guna kot.. mmg betul.. potong kuku lepas mandi mmg senang.. Kuku jadi lembut.. x perlu lagi nak potong kuku dengan ganasnye.. kuku pun jadi cantik…

    ezo : entahlah atuk ni.. aku pun x tahu dia simpan ke x petua menjaga bulu tiak.. huhuhuhu.. atte ngape..?? kome ade masalah ngan bulu tiak ke..?? hahaha..

    YAN^S : Heh..??!! ini adalah sesi pengkongsian petua dari atuk kebayan dengan semua org.. Ape yang ko x pahamnye..?? Org lain paham je.. Pelik la ko neh..

  16. matilaa ade tak jamu kasik muke ngan badan puteh??!*matila motif?

  17. anysz : nak muka putih ye.. Sapukan muka hampa dengan tepung gomak.. haaaa.. putih berseri.. cantik kan…

  18. uhuk2…atok..menipu r kuku leh berseri cm pelangi petang…2 kalo kuku disapu inai 2 tok..ayyok… ;P

  19. 19 kuropii

    hahahaha anysz giler….x cukup putih ke???

  20. cik gayah : heh.. ko x try lain.. mane tawu.. atuk cakap betul r.. cam pelangi petang.. cuba r try.. hahaha..

    kuro : entahnye.. x cukup putih lagi ke..?? jadik albino kang..

  21. amboi2

    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu
    sally roti susu

    keh3…

    tok tengok tu…sally buli saya tok…adeke die bagi name piyuk kat saye..
    rotan die tok…rotan!!!!!!!!!!!!

  22. ecah : huih.. huih.. atuk sayang kat aku.. dia nak rotan kat aku.. dia guna psykologi minda.. x main la rotan2 neh.. hoohohoho.. tok..!! pulas tinge ecah piyok belanga ni tok..!! dia suke sangat ponteng pose.. buka piyok di tgh hari.. hohohoho…

  23. aku xdek masalah dgn bulu tiak..
    bulu idung pun menten je tersemat dlm idung..
    heheheeh

  24. ezo : hehe.. ingat ke ada masalah butu tiak tadi.. ngehehehe.. bulu idung tetap menten eh.. kebersihan harus dijaga.. idok gitu..??

  25. ape da butu tiak?
    hahahaha.. :P

    yer..itu suda semestinya..
    klu x jaga kebersihan, cmne aweks2 nak ngorat kite..
    haha..

  26. ezo : alaaa.. typo la tu.. malas eh nak edit.. ngehehehe… heh..?? aweks minat kat bulu idung.. hohohohoho..

  27. 27 kuropii

    euwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: