Merdekakah Kita..??

19Aug08

 

Sedar atau tidak sedar dalam masa lebih kurang sepuluh hari lagi kita akan menyambut hari kemerdekaan Negara kita yang ke 51.. Tapi sudahkah anda menjalankan tanggungjawab anda sebagai seorang rakyat Malaysia..? Sudahkah anda megibarkan jalur gemilang..?

Buat masa sekarang aku hanya dapat tengok beberapa kerat je rakyat Malaysia yang mengibarkan jalur gemilang kat  premis perniagaan diorang.. rumah.. motosikal.. kerata.. motobot.. Hurm.. Kemana hilangnya aura untuk menyambut hari kemerdekaan tahun ini..?? Kalau dengar radio pun xda keluar lagu dari Allahyarham Sudirman.. CD hilang ke..??

Mungkin sebab sekarang tgh hangat dengan Olimpik.. Google pun tiap2 hari tukar die nye doodle sempena olimpik.. Walaupun Lee Chun Wei hanya dapat mendapatkan pingat perak, tapi bagi aku itu sudah bagus untuk membuktikan semangat patriotik beliau untuk Negara Malaysia.. x perlu aku nak citer panjang mengenai semangat beliau.. Mohdismail dan rohaizad dah pun menceritakan mengenai beliau..

Mungkin juga aura tahun ni di ganggu oleh semangat pilihan raya kecil yang akan menjelma.. Ooops.. Aku hamper terlupa.. Blog ini  bebas politik jadi… Baik aku abaikan aje…

Baru semalam sahaja aku tgk iklan dari Petronas.. Memang iklan dari Petronas adalah iklan yang aku tunggu² sebab iklan dari Petronas mmg menusuk kalbu dan mesejnya tersirat dan memerlukan penonton berfikir apabila menonton iklan mereka.. Kali ini kisah seorang anak meminta-minta dari ayahnya tetapi di jawab balas secara sinis oleh ayahnya.. Nak tahu lebih lanjut mengenai iklan itu.. Tontoni la tv dan tunggu sehingga iklan tu keluar.. Haha.. Rajin² la tgk Buletin Utama sebab Buletin Utama di taja oleh Petronas… kot…??

Ahaa… Baru je tadi aku tgk berita Warta Jam 12 di RTM1.. Menteri besar Selangor menyarankan agar rakyat Selangor mengibarkan jalur gemilang.. Hurm.. Walaupun agak lewat tapi semangat tetap ada..

Haritu aku tgk atas meja dalam rumah aku dah ada bendera Malaysia.. Dan adik aku pun bising.. “AMAD..!! NANTI PASANG BENDERA DEPAN RUMAH..!!” kecoh tol adik aku neh.. Ye la, nak wat camne.. Bendera yang sedang berkibar² sekarang depan rumah dah pun uzur.. Entah dari zaman bile lagi.. Kena ganti baru..

Hurm.. 1 Ramadhan jatuh pada 1 september 2008 kalau mengikut kalendar la.. Dah nak puasa dah kita rupanya.. Cepat betul kan.. Kena cari tiket balik raya sebelum kehabisan stok..!!

~ Anak sedara aku pun dah menjerit² nak dengar lagu raya dari akak aku.. haha..

Advertisements


14 Responses to “Merdekakah Kita..??”

  1. aku tak tahu nak comment apa pasal ni…..

  2. YAN^S : er.. x da ape nak dikomen ke..?? pelik..?? ko selalu je kan komen-mengomen je kan…

  3. huhu.. iklan petronas kali ni mmg wat tetiba menangis (tp x kuar air mata). Mmg menusuk kalbu… dan memberi pengajaran kepada kita supaya toksah la meminta-minta.. nnt dpt jugak..

  4. smaelz83 : betul².. iklan ni ajar kita agar x minta².. Nak ape² usaha sendri.. Cam dia nak keta mainan tu.. Dia wat sendri.. Giler besar..!! haha..

  5. 5 kuropii

    aq nk tgk iklan tu!!!!
    tp….aq adelah seorang yg malas tgk tv…pekate ko rekod pastu send kat aq sally…
    hehehehehehehe~

  6. kuro : adeih.. pemalas tol ko neh.. cuba usha kat youtube le.. mane la tau kan.. org malaysia ni cepat benar post² menda gini kat youtube.. hohohoho… x pun try cari kat website petronas.. huhuhu.. kot² ada..

  7. malas nye nak kibar…nanti lusuh..mak mara…31 bulan lapann lime ploh tujohh ari muliaa negareku merdaykaaa…merdayykaa~~ *tetibe

  8. adik kiki lala ku : wah.. takut lusuh plak.. pekata ko letak dalam frame.. pastu letak depan umah..!! wah.. giler nanti org kata ko semangat patriotik berkobar².. biar jeles POMPUAN sebelah umah ko tu.. nguahahaha….

  9. argh.. nko cakap pasal tiket… aku pon blom beli lagi tiket balik kampung nih… dah laa nak ke pantai timur tuh tiket kompom habis.. abis laa kali ni.

    Mane nak sebat ek?

    Kreuger®

  10. kreuger : puas dah aku tanye kaunter tiket tu.. bile nak buka.. bile nak buka.. x buka² lagi.. katanya nak tangok harga dulu.. adoyai.. kalo terlambat pasni mesti habes.. huhuhu.. x balik kang..

  11. 11 kuropii

    hahahahaha~
    aq bkn la org yg rajin nk tercongok dpan tv tu….
    aq prefer dok dpan laptop
    hehehehehehe~

  12. kuro : bile rajin depan laptop tu cari ler kat youtube.. bile aku buzz tu.. jgn buat derk je.. hahaha.. kan terlepas dah kan..

  13. jom perang!!!!*tetibe

  14. adik kiki lala ku : ape perang² ni.. bulan ni temanya PEACE.. NO WAR..!! ~~ baik tetibe..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: