Kucing.. Oh kucing..

19Jun08

Kucing.. kucing.. kucing.. X habis² entry aku pasal kucing.. Entry lepas aku dah menyentuh pasal 2 kucing aku yang dah pun selamat melahirkan anak mereka. Sekarang ni, tinggal 3 ekor lagi ibu kucing aku tunggu masa nak meletup. Nanti, ramailah keluarga anak² kucing aku kat rumah aku ini.

Menyentuh mengenai kucing ni, aku ada baca beberapa fakta menarik yang ingin aku kongsi mengenai kucing ni… 

  • Orang yang menggemari kucing digelar sebagai Ailurophiles
  • Jantung kucing berdegup sebanyak 140 kali setiap minit, lebih kurang 2 kali lebih pantas dari manusia biasa
  • Kucing ada 5 jari di kaki hadapan manakali ada 4 jari di kaki belakang. Tak percaya, pergi intai kucing korang skarang.
  • Kucing suka sangat grooming. Kucing akan menggunakan 1/3 harinya untuk ber-grooming sahaja.
  • Kucing akan meluangkan masa untuk tidur selama 16 jam sehari. 
  • Kekadang korang mesti pikir jijik apabila kucing korang bawa balik bangkai binatang macam burung ke, tikus ke. Tapi sebenarnya, diaorang nak bagi hadiah kat korang.
  • Kucing biasanya tak menganggap diri mereka sebagai manusia yang kecil, tetapi mereka menganggap manusia biasa ni adalah kucing yang besar. 
  • Orang yang mencipta pintu untuk kucing adalah Isaac Newton
  • Hidung bagi setiap kucing adalah berbeza. Sama seperti dengan cap jari manusia.
  • Apabila kucing tu sedang berguling-guling depan korang, ia menunjukkan yang ia mempercayai korang.
  • Kucing akan menggunakan misainya untuk menjangka samada ruang/lubang untuk dia masuk adalah cukup besar untuk diorang.
  • Daya bau kucing adalah 14 kali lebih kuat dari manusia.

Aku bela kucing sebab, kucing tu boleh menenangkan fikiran. Kucing boleh buat kita gelak dan kucing juga boleh buat kita meradang. Tapi, ada juga manusia pelik yang suka makan kucing. Erk.. apekehel…??

Advertisements


22 Responses to “Kucing.. Oh kucing..”

  1. wah…ko ni bole jadi penternak kucing yang berjaya la ….kui3x!!

    gamba2 kucing ko menarek…siap pose maut lg…kwang3x!!

  2. 2 nikillas

    itu la.. dia cam tau² je aku nak amik gambar diorang..
    siap pose maut lagi tu.. nguahaha..

  3. aku pling suke statement kucing sangkakan manusia ni adalah kucing yg beso..klaka…!!

  4. 4 nikillas

    itu ler.. banyak fakta yang aku baca pun cakap macam tu..
    kaco x silap aku, ada kat animal planet pun cakap macam tu..

    cik ecah adalah kucing pompuan yang besar… ngeh3…

  5. aku kucing pompuan yg besor????

    ehei…menurut gambo terbaru ko kt kfc tu…ko tu lagi dah membeso…

    kui3x!!

    maka, pak keen adelah kucing lelaki yang sgt besor…nyiahahaha!!

  6. 6 nikillas

    erk.. menurut gambar aku yang terbaru kat kfc tu..
    aku bukan membesar…
    aku bahagia.. ohohohoho…

    aku manusia yang bahagia…

  7. 7 hanep

    asal kucing aku ada 6 jari??? spesis baru neh…

  8. 8 nikillas

    6 jari..?? camne leh jadik gitu..??
    kucing spesis eliyen ka..?? haha

  9. 9 kuro

    muahahahaahahaha!!!sally ternak kucin~
    teringat zaman umah aq penuh ngan 11 ekor kucin parsi n 5 ekor kucin siam….skang tinggal seko kucin siam je…T_T
    jgn tanye aq yg len pegi mane….

  10. mmg la bahagia…songlap 8 juta wat beli air sirap…kui3x!!

  11. 11 nikillas

    kuro : kucing parsi.. lawa tu weh.. tapi aku suka kucing yang kaki renek tu.. huhu.. comel jer.. ape la ko buat ngan kucing tu eh..?? ~~aku tertanye-tanye

    ecah : weih… senyap² dah weh.. segan la aku weh.. huhu..

  12. 12 d2z

    orang yang suka kucing sebenarnya di gelar penggemar kucing..hee~

    dulu kak aku ada bela kucing..namanya kakero. pastu letak loceng doremon dekat leher kucing tu..sampai laa kucing tu nk mati tecekik..pastu terus x bela dah..wahaha..

    ps: tp skrg dia nk bli kucing siam dekat russia yang ada certificate..haish~

  13. 13 nikillas

    d2z : kakero..?? ala² jepun gitu nama nya eh.. dah la letak loceng doraemon.. beli kucing siam kat rusia..?? apesal x beli kat siam je.. haha..

  14. 14 d2z

    eh..silap..kucing parsi..haha..nk edit xleh la plak..ngehehe..kakero tu nama hero kartun bola tu..skrg nih kartun tu jd captain tsubasa kot..

  15. 15 nikillas

    d2z : haha.. kucing parsi bertukar jadik kucing siam le pulerk.. Oooo.. Citer captain tsubasa la tu.. Citer pasal main bola tu eh.. Minat anime gak akak ko eh..

  16. 16 kuro

    kucin aq…..mak aq bg kat org…
    uwaaaaaaa
    sejak aq stat dok asrama…
    die x larat nk bela…
    tp ade gak la yg mati…..
    tp byk bg kat org la….
    T_T

  17. 17 nikillas

    kuro : aku rasa ko yang wat naya kat kucing tu kot.. hohoo.. mak ko x sanggup ko dera kucing tu.. sebab tu dia bagi kat orang.. kuang3..

  18. 18 Sephiroth

    [quote]# Kucing suka sangat grooming. Kucing akan menggunakan 1/3 harinya untuk ber-grooming sahaja.
    # Kucing akan meluangkan masa untuk tidur selama 16 jam sehari. [/quote]

    1/3 hari = 8 Jam
    16 + 8 = 24 Jam

    kucing kt umah main selama 2 jam…. kucing ada lebey jam sehari ker? ataupon kucing ak sgt berwawasan (sbb kurang tdo)

  19. 19 nikillas

    sephiroth kucing ko tu amat berwawasan tinggi tu.. kalo kurang tido aku rasa dia ada insomnia kot.. haha..

  20. 20 nur

    aku pun ader bela sekor kucing gak..
    kucing parsi..namenyer jco..mmg comey gler arr..hehe
    tp kan ssh btl aku nak dgr suare dier..
    time nak mndi jer dier akan miaw22…
    mmg kucing parsi cam g2 eh?

  21. 21 zana

    kucing saye x suka makn frieskies yg kering nape ek


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: